TRÆNERUDVIKLING GENNEM NETVÆRK

Mine workshops har fokus på udvikling gennem netværk, hvor en gruppe trænere jævnligt mødes for at dele erfaringer, reflektere, diskutere, eksperimentere og udveksle ideer. De forskellige workshops tager afsæt i emnerne ledelse, pædagogik, proces og psykologi. Det er arbejdende værksteder, hvor deltagerne sammen afprøver forskelligt indhold. En workshop har ikke svarene, men udfordrer deltagerne til at finde dem selv.

Samtidig klæder jeg deltagerne på til selv at kunne arbejde videre med indholdet. Det sker gennem forskellige medoder og arbejdsformer, som giver netværkssamarbejdet struktur og retning.

En forudsætning for at kunne arbejde på denne måde er, at der en vis grad af psykologisk tryghed i netværket. Netværket skal derfor definere, hvilket læringsrum de ønsker at skabe sammen, herunder hvilke værdier og etisk kodeks det skal bygge på.

Grundlæggende kan et netværk skabe gobund for udvikling på to felter:
Sparring gennem coaching.
Her arbejder jeg med en simpel model for coaching, GROW, og samtaleformatet, Reflekterende Team.
Her kan det være dilemmaer, udfordringer og lignende, der bliver perspektiveret. Det forgår typisk i et lukket og fortroligt rum, hvor deltagerne får sparring på noget, der fylder. Der er forskellige roller i det Reflekterende Team, så alle deltager aktivt i hele processen.

Supervision gennem feedback.
Her handler det om at observere hinandens praksis og give supervision gennem feedback. Jeg stiller skarpt på formålet med supervisionen: Hvem, hvad, hvorfor? Og i særlig grad: Hvordan?
Feedback er og kan mange ting, så det er vigtigt at finde ud af, hvad der fungerer og er optimalt for den enkelte. Og det er væsentligt at blive klogere på begge roller i en feedback-proces:
At give feedback
At modtage feedback.

En workshop stiller de overordnede spørgsmål: 
HVAD VIL DU GERNE?
HVOV VIL DU GERNE DET?
HVORDAN VIL DU GØRE DET I PRAKSIS?

I en workshop er der fokus på at oversætte forskning og teori til praktisk træning.


EKSEMPLER PÅ WORKSHOPS

Hvordan kan du skabe læring gennem feedback?

Hvordan kan du skabe tryghed i læringsmiljøet?

Hvordan kan du forstå spillernes motivation – og din egen?

Hvordan kan du bruge pædagogiske værktøjer?

Hvordan kan du skabe udvikling gennem coaching?

Hvordan kan du forstå og forme dit lederskab?

Hvordan kan du opnå selvindsigt gennem supervision?

Hvordan kan du være tydelig i din kommunikation?